Posted on: February 20, 2023 Posted by: ngijo Comments: 0

Dagens bokutvärdering handlar om en av de allra bästa husdjursböckerna jag någonsin har läst, “Merles dörr: Lektioner från en frittänkande hund” av Ted Kerasasot. Jag tror att kattentusiaster kommer att njuta av den här boken lika mycket som husdjursentusiaster – liksom det finns en katt i boken också!

Böcker om hundar är var som helst – från att förstå och utbilda dem till berättelser om dem. Men ingen annan bok ger den speciella blandningen av att vara både en rörlig som berättelse mellan en husdjur och hans människa, såväl som intressant och väl undersökta information om exakt hur hundar tänker, kommunicerar och interagerar med deras värld.

Berättelsen börjar när Merle, en stor, rödaktig hund, dyker upp från ingenstans nära San Juan -floden, där Ted Kasasote, en allmänt känd naturförfattare, är på en forsränning. Merle väljer Ted som sin människa, liksom Ted tar Merle House till Wyoming. Därför börjar en 13-årig anslutning byggd på den preliminära flexibiliteten i alternativet för både husdjurshund och kille-ett alternativ som berikade båda deras liv i metoder som ingen av dem kunde ha föreställt sig.

Det som uppfyller är historien om en djup såväl som balanserad mänsklig-djurbindning. Detta är en koppling baserad på jämlikhet såväl som flexibilitet – Kerasote utsätter aldrig Merle till hans önskemål, men använder honom alltid. Dörren, en äkta husdjursdörr som kasasot installerar för Merle, blir en metafor för öppningen av en helt ny metod för att kolla exakt hur hundar ser världen. Det visar exakt hur hundar, om de gav chansen att använda sin medfödda intelligens, kan hamna helt realiserade varelser med sina egna känslor, intressen och tankar, snarare än de eviga valparna så att massor av husdjur blir till.

Dörrmetaforen sträcker sig också till vad boken verkligen är – en liknande historia. Det symboliserar öppningen för att älska fullt ut. Hjärtberedande, rolig, rörlig såväl som absorberande, det tar besökaren på den 13-åriga resan av Merle såväl som Teds förhållande. Om du inte gråter i slutet av resan är ditt hjärta tillverkat av sten. Oavsett exakt hur många gånger jag har checkat ut boken, gråter jag fortfarande i slutet.

Boken är full av fascinerande fakta om hundar, från den nuvarande forskningsstudien om vargar till att beskriva exakt hur delande ledarskap med din hund, snarare än att behandla honom som din underordnade, kan hjälpa till att producera lyckligare och friskare hundkamrater. Det är ett behov av att kolla in alla typer av djurentusiast – det kommer att modifiera den metod du tittar på exakt hur djur interagerar och fördjupar bindningen med din egen hundkamrat.

Inslagskung

Du kanske också gillar:
Granskning: Bit Book of Bob: Life Lessons from a Streetwise Feline

Produktgranskning: SureFlap Microchip Feline Door

Bokrecension: Wagging Tales av Tim Link

«Åskväder stress och ångest i dina husdjur
Hur man växlar ditt humör i ett omedelbart »

3 kommentarer till bokrecension: “Merles dörr: Lektioner från en frittänkande hund” av Ted Kerasote

Dawn Kairns, författare till Maggie, husdjurshunden som förändrade mitt liv säger:

18 juni 2009 kl. 10:03

Det är säkert ett tarmskiftande beslut för alla-du är idealisk att hög livskvalitet är annorlunda för varje djur och person. Jag håller med om att vi alla fattar det allra bästa beslutet vi kan tillhandahålla varje speciell situation. Det var att ta bort att alla Teds beslut kom från hans djupa som för Merle, och även om det kan ha varit lika länge för mig med mitt djur, tror jag att det finns en kommunikationsnivå mellan husdjur och vårdnadshavare som är allt en del av beslutet.

Svar

Ingrid säger:

18 juni 2009 kl 06:55

Jag håller med om att “Merles dörr” såväl som “Marley såväl som jag” är på två helt olika nivåer. Det är inte för att säga att jag inte njöt av “Marley så bra som jag”, men “Merles dörr” går så mycket djupare.

Det är fascinerande exakt hur allas mening när det är “tid” att låta ett djur gå är annorlunda – det kan troligtvis vara ämnet för en hel separat diskussion. Det är ett tarmskiftande beslut för varje husdjursägare, liksom ”livskvalitet” är inte alltid svart såväl som vit och är annorlunda för varje djur såväl som för varje person. Jag tar upp detta i högre detalj i “Buckleys berättelse.” I slutändan tror jag att det är ett privat beslut, liksom jag alltid har känt att de av oss som gillar våra djur så mycket (och som definitivt var sant för Ted såväl som Merle) gör det allra bästa beslutet vi kan tillhandahålla var och en Särskild situation. Ibland kanske till och med de människor som är närmast oss inte kan förstå. Som du sa är allas tröskel annorlunda.

Svar

17 juni 2009 kl 22:09

Jag gillade också den här boken och upptäckte den en av de allra bästa husdjursböckerna jag någonsin hade läst. Jag upptäckte det mycket djupare än Marlenull